1st day


fuh..arini first day menjadi murid smula..lebih pnt dari menjadi guru dihadapan..dgr talk aje..n asgnment sudah berbaris..hm..1st day gak berbuka bersahur tanpa family di mktb..haha sume ni tol2 mencabar mental lau tak biase kan?so nk share 1 quote besh..

DONALD TRUMP QUOTES :

As long as your going to be thinking anyway, think big.I like thinking big. If you're going to be thinking anything, you might as well think big.When somebody challenges you, fight back. Be brutal, be tough. I try to learn from the past, but I plan for the future by focusing exclusively on the present. That's were the fun is.

pssst:ksimpulannya.. think big-fight back-be brutal-be tough ..caiyok bazz!

murtabak megi

selalunye bile bln pose tiba,mesti kite akan sibuk pikir n sibuk mencari juadah untuk berbuka.biasanya yang jarang ditemui tu salunye menjadi pilihan.contohnye ayam golek ke,ayam percik ke,kueh muih tradisional ke,ataupun murtabak..kena plak ngn kesegaran air lai chi kang,atau ribena, xpun sirap bandung ..wah kecur air liur!

erm..stuju atau tak,snanye masakan rumah adalah lebih best dr beli kat luar..kurang msg,kurg minyak n lebih berkhasiat n pnuh ngn kasih syg..wah! tp,haish..xkan laa nk uli tepung wat murtabak la plak kat rumah kan..hehe..no need,no need..x smstinye.jadi kt sini aq nk bkongsi resepi wat satu spesis murtabak iaitu murtabak megi..baru je try.sng je rupenye..

bahan-bahan yang diperlukan
  1. 2 peket megi
  2. 4 biji telur
  3. cili api sikit(lau nak pedas)
  4. serbuk kari sikit ( seasoning megi pun ley tp xdigalakkan)
  5. garam skit
  6. daging hancur atau ayam yang dipotong halus

cara-caranya..

  1. celur megi ngn air panas kemudian tapis
  2. pukul telur hingga kembang masukkan sume-sume bhn
  3. panaskan kuali ngn mentega(kurg minyak)
  4. then campurkan megi ngn telur then tuang atas kuali..tggu dan terbalikkan
hasilnya....


ni cubaan pertama..huduh seyh


usaha tangga kejayaan..walaupun ade org kate, zaman skrg naik lif lagi cepat tp jgn giv up..

ni yang kedua..wahaha
bila da siap,ley dicicah dgn kari atau enak dimakan bgitu sahaja..selamat try-test-cuba di rumah yer?

psst; tertarik ngan quote ni..seswai lak ngn bulan puasa ni...kurgkan juadah, bykkan sedekah..selamat berbuka

ramadhan highway code.


psssst: aq tawu susah nk tinggalkan yang bertanda merah tuh..tp kite try laa sesame laa ek? mudahan ramadhan kali ini penuh makna..lets earn high reward with the ramadhan highway code.

sayang..baik-baik taw

arini ase nk pggil sume org sayang..SAYANG..BAIK-BAIK TAW.. muaah

video

(aish2,jgn wat spekulasi..ni gara2 xckup kaseh syg agknye ni..huu.. lagu asal baik-baik sayang by wali band...layan)

Aku tak ingin kau menangis bersedih
Sudahi air mata darimu
Yang aku ingin arti hadir diriku
kan menghapus dukamu sayang
Karena bagiku kau kehormatanku
Dengarkan dengarkan aku

[chorus]Hanya satu pintaku untukmu dan hidupmu
Baik baik sayang ada aku untukmu
Hanya satu pintaku di siang dan malammu
Baik baik sayang karna aku untukmu

Semua keinginan akan aku lakukanSekuat semampuku sayang
Karena bagiku kau kehormatanku
Dengarkan dengarkan aku

[chorus]

Hanya satu pintaku untukmu dan hidupmuBaik baik sayang ada aku untukmu
Hanya satu pintaku di siang dan malammu
Baik baik sayang karna aku untukmu

[chorus]

Hanya satu pintaku untukmu dan hidupmu
Baik baik sayang ada aku untukmu
Hanya satu pintaku di siang dan malammu
Baik baik sayang karna aku untukmu

psst: dedicated to all my sayangs outhere..yg sdg berpraktikum,gud luck 4 ur observe di masa2 penalti ni(termasuklah aq..) to my bazzfrens yg nk konvo sok luse ni..tahniah n baik2 sayang xoxo
to kakngah.. pliz do take care of urself for us...baik-baik sayang
ntok awak yg baca ni,sayang..baik-baik taw xoxo

adakah kau lupa?

"adakah kau lupa?"

lagu ni da terngiang-ngiang kat tlinga sejak aq perdengarkan dalam kelas 4A..wpun lgu ni snanye berkisarkan ttg kekuatan islam yg menguasai 2/3 dunia satu ketika dulu..tp phrase adakah kau lupa tu tetap bermain2 dlm kotak fikiran aq dua tiga menjak ni..apatah ag berhadapan ngn murid-murid di sekolah

kenapa?

sbb aq hampir terlupa yg satu ketika dulu,aku penah duduk di bangku kayu dan bergelar seorg murid kat sekola..malah merupakan salah seorg murid nakal di sekolah.

tp aq x lupa yg aq syg guru-guru aq..terutama ustzh skola agama: Ustazah rohnani,Ustaz jamal,Ustazah rusmawati,Ustazah Laila Ayu,Ustazah salasiah,Ustazah jamilah..wpun mereka ini,sekadar guru KAFA..gaji x seberapa skola pon x sebesar skola primer tp aq sgt syg dan mengingati mereka sbb aq ase pendekatan n method yg mereka gunakan dulu sgt berkesan dlm diri ini..

ayat paling aq ingt bile mereka mengajar ialah :" Ingat ni smpai mati.." bunyik agar kasar pd pendengaran org lain tp mmg berkesan..sgguh mujarab sbb berkat ilmu yg mereka curahkan itu, aq tidak lupa hingga arini,malah aq kini berdiri di tempat mereka dan menyampaikan semula ape yg mereka penah ajar pada aq dulu..

tp sedihnya aq bile melihat budak2 zaman ini, rata-rata mereka tak lagi menghormati guru, apatah lagi takut ngn guru.malah terbalik! guru pulak yg takut budak..bygkan aq msuk relief klas thn 6A yg sah2 nk UPSR lg 49hari..keje dok main-main aje..dan main-mainkan cikgu..hurm,mmg mencabar kesabaran..wpun asalnya aq saspen gak tgk tbuh n wajah dorg yg dah mcm dak2 skola menengah tgkatan 5..tp klw da over sgt,mmg nk kena laa..kls relief yg hingaq tuh, sudahnya sunyi sepi macam kena brainwash dalam kem motivasi..smpaikan cgu kelas sebelah tanya ape yg awak da buat,senyap je 6A..

aq cume senyum,bkn nk berbangga mampu kawal kelas dan gunakan kuasa autokratik sbg guru,lgpun stakat guru praktikum macam aq,ape aje la yg ade..pengalaman pun baru seciput klw nk dibandingkan dg guru kt skola ni yg ade yg dah berkhidmat hampir 32 thn da..subhanallah,gigih! tp dak2 ini mmg lain macam.malah, aq tambah terkejut bile bukan sorg dua tp ramai cikgu2 dok komen kate dak2 ni xde manners.cgu mmg dorg x respek..almaklumlah kelas pertama.datang sekolah bkn nk belajar tp keje nk menggatal...hai..klw cgu da kata gitu..cane ilmu nk berkat?

aq x lupa yg masa zaman kita dulu menjadi murid, walaupun nakal tp kami masih ade respek kt guru, n bile time nk peksa...mmg belaja betul2.. main time main2,n x main-main masa belaja..
klw ade cgu yg merajuk n terasa ati,lekas2 kami p mintak ampun..

n bile diingat balik,timbul satu rasa kagum pada guru-guru sekola yang susah payah didik aq n kawan kt skolah dulu..drpada Abc smpai la tawu mengeja,menulis, membaca,drpd wat ayat sebaris smpaila jadi karangan,jadi esei smpailaa nk jadik tesis dah..drpd budak hingusan hinggalah nk jadi mak bapak budak dah..dan terfikir gak pada masa itu,bgaimana tgginya persepsi murid smpaikan kadang2 mak bapak kita cakap pon, x sebetul dan sesohih cikgu2 yg mengajar..tol x?


hidup ni betul2 mcm roda..mgkin org lain x faham pe yg aq bebelkan ni..tp laju manapun kita berputar,tinggi mana kita berdiri.,janganlah kita lupa..mgkin kelak kita akan berada di bawah pula dan cuba letakkan diri di tempat guru itu..barulah kau xkan lupa...

psst:sgt rindu pada guru2 zaman kecilku..mudahan mereka masih sihat dan bahagia hendaknya, nk sgt jumpe semula mereka dan ckp terima kasih guruku! (T.T)

daripada Allah kita datang dan daripada Allah kita kembali.


assalamualaikum

td ngaja kelas tahun 5 : Allah bersifat hayat

guna life cycle pokok,nyamuk n manusia sbg set induksi,di mana tiap2 hidupan itu bermula dr telur,biji benih dan bayi,kesemuanya membesar dan dewasa namun akhirnya..
gambar contoh


MATI.. dan hanya satu sahaja yang kekal iaitu: ALLAH TAALA, kerana daripada Allah kita datang dan daripada Allah kita kembali

satu interaksi sejam yg mencabar ntok disudahkan td..sbb ia berkaitan ngn aqidah kan..bkn boleh merewang sebarang..kalau x diterangkan betul2, budak2 akan terpesong..dan budak2 ni sgt tinggi inkuiri mereka..

jadi,aq nk syer few questions yang ditanya oleh murid-murid 5C td ntok dijawab bersama.. kalau boleh secara aqli

1)kenapa umo kite meningkat?
2)kenapa ari qiamat itu ada?
3)tiada permulaan bg Allah,dan tiada akhirnya..abestu siapa yang beranakkan adam?
4)kalau kita masuk syurga kita ley minta macam-macam kan?bley x klw kita minta org yg masuk neraka masuk ke syurga?


akhirnya,iktibar yg kami dpt arini..setiap yg hidup pasti akan merasai mati dan binasa kecuali Allah Yang Maha Kekal.maka kita hendaklah mempersiapkan diri menghadapi kematian dan mepercayai qada' dan qadar Allah

pssst: takziah buat sahabatku nurul syuhada shamsuddin di atas pemergian ayahandanya..be strong kay..mg Allah mencucuri rahmatNya.daripada Allah kita datang dan daripada Allah kita kembali (T.T)