adakah kau lupa?

"adakah kau lupa?"

lagu ni da terngiang-ngiang kat tlinga sejak aq perdengarkan dalam kelas 4A..wpun lgu ni snanye berkisarkan ttg kekuatan islam yg menguasai 2/3 dunia satu ketika dulu..tp phrase adakah kau lupa tu tetap bermain2 dlm kotak fikiran aq dua tiga menjak ni..apatah ag berhadapan ngn murid-murid di sekolah

kenapa?

sbb aq hampir terlupa yg satu ketika dulu,aku penah duduk di bangku kayu dan bergelar seorg murid kat sekola..malah merupakan salah seorg murid nakal di sekolah.

tp aq x lupa yg aq syg guru-guru aq..terutama ustzh skola agama: Ustazah rohnani,Ustaz jamal,Ustazah rusmawati,Ustazah Laila Ayu,Ustazah salasiah,Ustazah jamilah..wpun mereka ini,sekadar guru KAFA..gaji x seberapa skola pon x sebesar skola primer tp aq sgt syg dan mengingati mereka sbb aq ase pendekatan n method yg mereka gunakan dulu sgt berkesan dlm diri ini..

ayat paling aq ingt bile mereka mengajar ialah :" Ingat ni smpai mati.." bunyik agar kasar pd pendengaran org lain tp mmg berkesan..sgguh mujarab sbb berkat ilmu yg mereka curahkan itu, aq tidak lupa hingga arini,malah aq kini berdiri di tempat mereka dan menyampaikan semula ape yg mereka penah ajar pada aq dulu..

tp sedihnya aq bile melihat budak2 zaman ini, rata-rata mereka tak lagi menghormati guru, apatah lagi takut ngn guru.malah terbalik! guru pulak yg takut budak..bygkan aq msuk relief klas thn 6A yg sah2 nk UPSR lg 49hari..keje dok main-main aje..dan main-mainkan cikgu..hurm,mmg mencabar kesabaran..wpun asalnya aq saspen gak tgk tbuh n wajah dorg yg dah mcm dak2 skola menengah tgkatan 5..tp klw da over sgt,mmg nk kena laa..kls relief yg hingaq tuh, sudahnya sunyi sepi macam kena brainwash dalam kem motivasi..smpaikan cgu kelas sebelah tanya ape yg awak da buat,senyap je 6A..

aq cume senyum,bkn nk berbangga mampu kawal kelas dan gunakan kuasa autokratik sbg guru,lgpun stakat guru praktikum macam aq,ape aje la yg ade..pengalaman pun baru seciput klw nk dibandingkan dg guru kt skola ni yg ade yg dah berkhidmat hampir 32 thn da..subhanallah,gigih! tp dak2 ini mmg lain macam.malah, aq tambah terkejut bile bukan sorg dua tp ramai cikgu2 dok komen kate dak2 ni xde manners.cgu mmg dorg x respek..almaklumlah kelas pertama.datang sekolah bkn nk belajar tp keje nk menggatal...hai..klw cgu da kata gitu..cane ilmu nk berkat?

aq x lupa yg masa zaman kita dulu menjadi murid, walaupun nakal tp kami masih ade respek kt guru, n bile time nk peksa...mmg belaja betul2.. main time main2,n x main-main masa belaja..
klw ade cgu yg merajuk n terasa ati,lekas2 kami p mintak ampun..

n bile diingat balik,timbul satu rasa kagum pada guru-guru sekola yang susah payah didik aq n kawan kt skolah dulu..drpada Abc smpai la tawu mengeja,menulis, membaca,drpd wat ayat sebaris smpaila jadi karangan,jadi esei smpailaa nk jadik tesis dah..drpd budak hingusan hinggalah nk jadi mak bapak budak dah..dan terfikir gak pada masa itu,bgaimana tgginya persepsi murid smpaikan kadang2 mak bapak kita cakap pon, x sebetul dan sesohih cikgu2 yg mengajar..tol x?


hidup ni betul2 mcm roda..mgkin org lain x faham pe yg aq bebelkan ni..tp laju manapun kita berputar,tinggi mana kita berdiri.,janganlah kita lupa..mgkin kelak kita akan berada di bawah pula dan cuba letakkan diri di tempat guru itu..barulah kau xkan lupa...

psst:sgt rindu pada guru2 zaman kecilku..mudahan mereka masih sihat dan bahagia hendaknya, nk sgt jumpe semula mereka dan ckp terima kasih guruku! (T.T)

3 comments:

Bazz Rianne said...

ustaz sy juga pnh ckp: doa org teraniaya adalah makbul..tp jgn doakan yg buruk2 pd org lain..doakan yg baik2 aje..

Rosi A.M Al-Ya'kubiyy said...

Salam thabat dalam penulisan..

Thanks Bazz sebab link'kan blog akak kat entri ni.

"Adakah kau lupa", 1 statement yang boleh dikaitkan dengan adakah kau lupa duhai murid2, siapa kau dan siapa aku (guru)..hehe

Bazz Rianne said...

stuju!

agknye dak2 ni terlupa yg guru kt depan murid di belakang..sbb kdg2 dorg yg teringin nk jadik guru kt depan..tp bile disuruh ke depan jadik cikgu nk pulak jadik murid..haha