"sikit-sikit lama-lama jadik bukit"



salam

baru sahaja usai menonton cite zombie kampung pisang,citer faveret anak-anak sedaraku. gelak je tgk si usin tu bg pepatah yang mengarut-ngarut.terus terlintas nak berkongsi suatu citer.baik,tanpa membuang masa saya ada satu pepatah yang nak difikirkan bersama.

"sikit-sikit lama-lama jadik bukit"

pepatah ni amat sinonim ngan menabung kan? teringat dulu-dulu masa kat sekolah, bank-bank suke datang sekolah suruh kita lek bagitahu kt mak ayah untuk buka akaun kat skim simpanan die.ade macam-macam jenis,eg: yipee laa jumbo laa,nuri laa. Best...tiap2 kali pergi simpan..mesti dapat hadiah.. pastu dia bagi tabung free cani,kan?




tapi zaman dah berubah,ntah memane ntah tabung tu,kebanyakannye dah berkecai sbab kitowg adik beradik suka korek tabung, mak ngan abah sgt ssh nak bg duit kalau takat2 nak beli eskrem,cekedis atau jajan. dan selepas kantoi dan dimarahi,kami dah xde tabung da,huu tragis dan sedih.

tp itu bkn alasan ntok kami berhenti menabung,sbb menabung ni mmg bagus, x semestinye korang kena skema dalam menabung..xperlu juga ade tabung-tabung khas pon taper..malah kalau kita x wat secara berkala pon. tetap boley menabung..contoh, lau korang balik-balik shopping mesti ade baki-baki duit syiling kan?jangan buang-buang merata. simpankan aje..lau tanak duit syiling tuh, meh,bagi kat aq..sbbnye aq jadik sedih bile tgk duit syiling bertaburan. x dihargai tetambah lagi duit 5 sen. tahu x, kadang-kadang sekecik-kecik duit tu laa yang akan menggenapkan duit yang kita ade dan menolong bile kesesakan.


terjadik sendirik kat famili aq,berkat-berkat menabung duit syiling kat bawah katil asalnya, bile dikire semula,cecah seribu lebih. Alhamdulillah dapat topup sikit-sikit ntok arwah opah menunaikan haji 2 tahun sudah. malah berkat-berkat duit syiling disimpan tanpa sedar tu jugak,boleh menyelamatkan kita dari kebuluran bile korang sehelai sepinggang.betul! <------------pengalaman sendiri ni

jadik kesimpulannya.cubelah tengok-tengok sikit bawah katil korang ade x duit syiling dan cube-cubelah menabung ntok masa hadapan ya?

psst: skg ni aq baru je sudah mengira duit syiling daripada tabung cawan ni..agak-agak korang aq dapat kumpul bape? psst:yay! bkn saje xcited dpt tukar duit syiling..tp excited sbb x sgka, asalnya sesaje suka je nk menceburkan diri dalam dunia blogging ni..rupenya ini adalah entry saya yang ke 100..yay!

survival diri



salam

Alhamdulillah,dah selesai 2 paper untuk minggu ini, otot-otot tangan aq pon da kembali pulih akibat cramp kerana mengarang esei bahasa melayu dalam tulisan jawi aritu..jadi,tinggal satu lagi ari isnin nanti..huish,cuak gak aq bile mengenangkan killer subject tuh.





mengapa PQE 3104 itu killer subject? walhal sebenarnye nmpk senang je kot,hafal jelah kan. tapi kalau x engt, mmg hancuslaa.. dan mmg diakui kelemahan aq pada subjek2 yang memerlukan kita menghafaz..lambat skit..boleh nk ingat tp kena amik masa ntok fahamkan sekali makna apa yang aq nk kena hafaz tu...walhal masa dah suntuk ni. tak ke membunuh namenye tu?

perasaan yg aq rase skrg ni sbijik macam masa nk amik peksa SMA n pre-STAM kt skolah dulu..kena hafal gak ni..sume dalam base arab..nak faham maksud mmg x sempat dah.wpun ustaz eizul dah bagi spot da,tinggal hafal je. tp kalau dah faktor-faktor alam sekitar mempengaruhi dan kurang kesedaran kendiri, mmg x dapat la den nak nolong. jadi aq dan budak2 kelas pon berpakat cuba mengaplikasi teknik-teknik survival diri yang efisyen.

apa itu survival diri?

biasanya survival diri ini sgt familiar di kalangan bebudak asrama laa..tp yang baik-alim-taat, aq tataw dorg tawu ke x. sume tu bertujuan ntok menyelamatkan diri.teknik -teknik survival diri ini ada banyak kategori sebenarnya, x semestinye dalam peksa je nak gune,byk lagi keadaan dan situasi yang sesuai digunakan. yang penting ko kena berani-nekad-make sure jgn kantoi- tp kalau cam kes kami yang hampir terkantoi ngan Cikgu Fouziah masa tu,wat je muka innocent. Kalau x, sah2 dapat kaunseling percuma dari beliau..

sempat gak laa aq belajar bermacam-macam cara survival yang sangat kreatif dan inovatif masa sekolah menengah atas dulu, ramai kot guru-guru dalam kelas aq masa tu. tinggal ko nak wat atau tidak je.tapi itu sumer adalah kenangan lalu, jadi tak perlulah aq nyatakan scara terperinci, kang ade plak yang wat kang sbb dulu kt skolah x penah buat. haha.

tak lupa juga cara tradisional mcm dalam video ni..gelak je aq tengok..





tp srg dah nak jadik cikgu, praktikal lagi ke teknik survival diri tu? kang murid-murid aq plak yang wat lak nanti. ishk3.
jadi, tepuk kepala,perahlaa otak~


psst: doakan aq dimudahkan dan kuat ingatan ye, kawan-kawan? bak kata seorang pensyarah aq kt sini: nk menghafaz sebenarnya mmg mudah tapi nak mengekalkan hafazan itu yang sukar..


korban

salam

sedar x sedar,kita dah pun masuk ke bln november smlm,011110
rupenye tggl baper ari je lagi aq bakal menamatkan sem yg ntahpape ni dan pulang ke rumah menyambut hari raya korban..

dan mcm biasalah, ade ssuatu yg menunggu sblum anda pulang ke kg halaman memasing..iaitu

EXAM



so all da bazz sumer yg menduduki peperiksaan atau sdg mnyiapkan tugasan, slmt bekorban masa,tenaga,serta wang ringgit(ntok potostet sgala nota-klw ade tradisi peperiksaan tu,engt2 lah kami disini..)harap2 x ade yang terkorban jiwa di saat genting ni..bak kate seorg cikgu selebriti

"relax2 je stady-masuk
stress2-x masuk"

-roy mustang


pstt: sgt rindukan suasana minggu belajar di bilik sendiri..huu mudahan ade hikmahnye pengorbanan ini..wish me luck on: 9/11, 10/11, 15/11