"sikit-sikit lama-lama jadik bukit"



salam

baru sahaja usai menonton cite zombie kampung pisang,citer faveret anak-anak sedaraku. gelak je tgk si usin tu bg pepatah yang mengarut-ngarut.terus terlintas nak berkongsi suatu citer.baik,tanpa membuang masa saya ada satu pepatah yang nak difikirkan bersama.

"sikit-sikit lama-lama jadik bukit"

pepatah ni amat sinonim ngan menabung kan? teringat dulu-dulu masa kat sekolah, bank-bank suke datang sekolah suruh kita lek bagitahu kt mak ayah untuk buka akaun kat skim simpanan die.ade macam-macam jenis,eg: yipee laa jumbo laa,nuri laa. Best...tiap2 kali pergi simpan..mesti dapat hadiah.. pastu dia bagi tabung free cani,kan?




tapi zaman dah berubah,ntah memane ntah tabung tu,kebanyakannye dah berkecai sbab kitowg adik beradik suka korek tabung, mak ngan abah sgt ssh nak bg duit kalau takat2 nak beli eskrem,cekedis atau jajan. dan selepas kantoi dan dimarahi,kami dah xde tabung da,huu tragis dan sedih.

tp itu bkn alasan ntok kami berhenti menabung,sbb menabung ni mmg bagus, x semestinye korang kena skema dalam menabung..xperlu juga ade tabung-tabung khas pon taper..malah kalau kita x wat secara berkala pon. tetap boley menabung..contoh, lau korang balik-balik shopping mesti ade baki-baki duit syiling kan?jangan buang-buang merata. simpankan aje..lau tanak duit syiling tuh, meh,bagi kat aq..sbbnye aq jadik sedih bile tgk duit syiling bertaburan. x dihargai tetambah lagi duit 5 sen. tahu x, kadang-kadang sekecik-kecik duit tu laa yang akan menggenapkan duit yang kita ade dan menolong bile kesesakan.


terjadik sendirik kat famili aq,berkat-berkat menabung duit syiling kat bawah katil asalnya, bile dikire semula,cecah seribu lebih. Alhamdulillah dapat topup sikit-sikit ntok arwah opah menunaikan haji 2 tahun sudah. malah berkat-berkat duit syiling disimpan tanpa sedar tu jugak,boleh menyelamatkan kita dari kebuluran bile korang sehelai sepinggang.betul! <------------pengalaman sendiri ni

jadik kesimpulannya.cubelah tengok-tengok sikit bawah katil korang ade x duit syiling dan cube-cubelah menabung ntok masa hadapan ya?

psst: skg ni aq baru je sudah mengira duit syiling daripada tabung cawan ni..agak-agak korang aq dapat kumpul bape? psst:yay! bkn saje xcited dpt tukar duit syiling..tp excited sbb x sgka, asalnya sesaje suka je nk menceburkan diri dalam dunia blogging ni..rupenya ini adalah entry saya yang ke 100..yay!

6 comments:

norassiqinbadri said...

oyeah??
bagus2!!
sangat bagus untuk seorang bakal guru..
pahni bolehla wat iklan menabung kat dalam kelaz ye??
leh jadi mukadimah untuk mengajar..
tapi yang penting pesan kat dorang jangan rompak duit mak abah bile nak cukupkan nilai yang diigini..hehehe

Bazz Rianne said...

aha..mkasey2
btuah dpt adik yg supportive

nt nk kumpul wit bwh katil ko plak

Kingrareglove said...

lpas ni nk ltak duit dlm almari....

Bazz Rianne said...

letak jgn x letak..

by time nk packing lek mesia,mane taw
da ley kumpul bli tiket kpl tbg kot

Anez said...

setuju oh! ak selalu gak la bukak tabung kira duit syiling nak beli sepolisterin nasi goreng time2 sehelai sepinggang kan.. :p

Bazz Rianne said...

aha..nsb baiklah ade spinggang je..klw spsg pinggang..jenuh nk ckupkan duit nk bg mkn ..ye x?

kos sara diri kt bndr mmg tggi,aq pasti korg yg dok luar lbih dasyat.