survival diri



salam

Alhamdulillah,dah selesai 2 paper untuk minggu ini, otot-otot tangan aq pon da kembali pulih akibat cramp kerana mengarang esei bahasa melayu dalam tulisan jawi aritu..jadi,tinggal satu lagi ari isnin nanti..huish,cuak gak aq bile mengenangkan killer subject tuh.





mengapa PQE 3104 itu killer subject? walhal sebenarnye nmpk senang je kot,hafal jelah kan. tapi kalau x engt, mmg hancuslaa.. dan mmg diakui kelemahan aq pada subjek2 yang memerlukan kita menghafaz..lambat skit..boleh nk ingat tp kena amik masa ntok fahamkan sekali makna apa yang aq nk kena hafaz tu...walhal masa dah suntuk ni. tak ke membunuh namenye tu?

perasaan yg aq rase skrg ni sbijik macam masa nk amik peksa SMA n pre-STAM kt skolah dulu..kena hafal gak ni..sume dalam base arab..nak faham maksud mmg x sempat dah.wpun ustaz eizul dah bagi spot da,tinggal hafal je. tp kalau dah faktor-faktor alam sekitar mempengaruhi dan kurang kesedaran kendiri, mmg x dapat la den nak nolong. jadi aq dan budak2 kelas pon berpakat cuba mengaplikasi teknik-teknik survival diri yang efisyen.

apa itu survival diri?

biasanya survival diri ini sgt familiar di kalangan bebudak asrama laa..tp yang baik-alim-taat, aq tataw dorg tawu ke x. sume tu bertujuan ntok menyelamatkan diri.teknik -teknik survival diri ini ada banyak kategori sebenarnya, x semestinye dalam peksa je nak gune,byk lagi keadaan dan situasi yang sesuai digunakan. yang penting ko kena berani-nekad-make sure jgn kantoi- tp kalau cam kes kami yang hampir terkantoi ngan Cikgu Fouziah masa tu,wat je muka innocent. Kalau x, sah2 dapat kaunseling percuma dari beliau..

sempat gak laa aq belajar bermacam-macam cara survival yang sangat kreatif dan inovatif masa sekolah menengah atas dulu, ramai kot guru-guru dalam kelas aq masa tu. tinggal ko nak wat atau tidak je.tapi itu sumer adalah kenangan lalu, jadi tak perlulah aq nyatakan scara terperinci, kang ade plak yang wat kang sbb dulu kt skolah x penah buat. haha.

tak lupa juga cara tradisional mcm dalam video ni..gelak je aq tengok..



video


tp srg dah nak jadik cikgu, praktikal lagi ke teknik survival diri tu? kang murid-murid aq plak yang wat lak nanti. ishk3.
jadi, tepuk kepala,perahlaa otak~


psst: doakan aq dimudahkan dan kuat ingatan ye, kawan-kawan? bak kata seorang pensyarah aq kt sini: nk menghafaz sebenarnya mmg mudah tapi nak mengekalkan hafazan itu yang sukar..


18 comments:

Anez said...

weh...ak tertanya2 ni ap tektik survival kau 2. hehe.

Bazz Rianne said...

oh.ko dak farabi,kategori baik-alim-taat
tak perlukan ini sume
biarlah menjadi lipatan sejarah idup dak2 kelas razi..haa

*jgn marah ea?haha

Anez said...

haha. Apalah. Cute je budak yg dlm video 2. Ngeh2. Niway, slmt menghafaz ye! :p

Bazz Rianne said...

haha.
nt ko wat majlis btunang nt jempotlah kami. nt kita sembang-sembang ms tu yer?

*comel bile die tepok kepala,nk memerah otak..haha

norassiqinbadri said...

ala..
ape salahnya sesekali merompak..
huhu..
gud luck exam bakal guru..

norassiqinbadri said...

opss..
terlupa..
lawa blog??
nak rompak kekura ijau2 leh tak??
hehe

norassiqinbadri said...

bile nak balik umah??
jom main bowling!!
gian kot..huhu

muaz said...

bokeh2 semakin jelas..

klu teknik survival korea,makan je kertas2 nota tu..sng skit nk jawab nti..klu tknik melayu,nota2 tu dibuat sup..dimakan bersama nasi kepal..kalau tknik india,nota2 tu cicah kuah kari..mcm mkn roti canai..
klu teknik jepun,nota tu digunakan sebagai pembalut sushi..dimakan bersama nasi..=)

jadi sila la pilih mana2 teknik..renung2kan..selamat beramal..selamat menghadapi peperiksaan..kalau nk anak murid yg taat-warak-soleh ustazah kna la mulakan dulu..=)

Bazz Rianne said...

norassiqinbadri merompak itu adelah satu teknik survival diri gak..syabas!nmpknye ko da faham wlupon kayong x cter dtel..amikla laa kur2 tu sbg hadiah...

ley je nk lepas gian, tp kna bahagikan laa ea, sorg sdiakan wit tol+sorg wit minyak+sorg ag wit mkn

Bazz Rianne said...

muaz: ni pon sorg ag ustaz aq kt skolah ni..cayalah bro. x sesia si sufi mengembara,da master teknik2 survival sepelosok asia dah.kagum!

*kumpul bokeh saje yg kumampu..huu~

Misz SeroJa said...

haha
apa teknik survival diri uh??
asal aku x taw ney..hehe
neway selamat menghafaz..
=)

Izzuddin Akmal said...

hoho..
nakal gak ustazah bazz nie..
teringat gak dulu2...nk exm subjek2 SMA mcm tauhid fiqah,sirah dll....
mcm2 kaedah survival diri.hoho
wat sekali jer..tu pon result makin terok.x berkat agknyer.hoho~

Bazz Rianne said...

zeida:oh.ko dak kindi,badar plak tu
kategori baik-alim-taat gak ni..
jadik x yah ar tawu..haha

Bazz Rianne said...

izzudin: aha,apsal ckp cmtu?x caye?

*btw,asenye awk tu jenis x ley wat salah/jahat ni,tu yg trus dpt pmbalasan..jadik jgn laa dibuat lagi
yer?

muaz said...

maaf la ustazah..ahli sufi ni kadang2 byk kiasannya..=P
apapun teknik yg digunakan,pastinya setiap madah itu perlu dihadamkan lumat2..jadi usth kne la kenali potensi diri,samada nk baca sekali imbas spt teknik korea* trus je masuk dlm pale;
atau spt menghirup sup dgn pnuh nikmat,tenung kitab tu sampai tembus sambil mengepal2 nasi ditangan,baca berulang2 kali ;
atau seperti makan roti canai dgn membaca sambil mencatat sesuatu pd kertas nota ;
atau hanya membaca & menghafal dr nota yg telah dibuat sblm ini spt teknik jepun*

teknik bokeh juga boleh digunakan..pon boleh!

jalan mesti kedepan..=)

Bazz Rianne said...

aha,da kata dah..ko mmg guru faveret aq..
mekasey atas perkongsian ilmu..ko mmg si sufi yang caring

*nt ley aq explain kt zeida n anez diatas..

jalan mmg kedepan, lau ke jalan kebelakang namenye undur=P

muaz said...

‘the more you give the more you get’

"Kegagalan bukan bermakna anda seorang yang bodoh mencuba. Ia bermakna anda mempunyai keberanian untuk melihat apa yang tidak boleh dilakukan". Billi Lim

*apa kata kita cuba mengundur..=)

Bazz Rianne said...

Kesilapan dalam mendefinisi KEJAYAAN adalah salah satu punca utama kehancuran
nilai manusiawi di dunia. Kejayaan sering digambarkan dgn 'menang',
'menguasai', 'berharta', kereta besar & lain-lain yg disukai dek
mata & nafsu. Jika demikian, adakah Rasulullah itu BERJAYA?

ape kata anda.